Piotr Świstak
Karolina Zięba
PORÓWNANIE
STRATEGII WALKI Z BEZDOMNOŚCIĄ KRAJÓW SKANDYNAWSKICH I POLSKI
Problem
bezdomności jest zjawiskiem, które dotyka również najlepiej rozwinięte kraje, z
których każdy podejmuje rozliczne działania mające na celu zwalczanie i
zapobieganie poszerzania się skali tego zjawiska. Bezdomność z powodu swojej
złożoności, na którą składają się aspekty zarówno materialne, społeczne i
psychologiczne jest bardzo trudna do opanowania. W obliczu tego zjawiska kraje opracowują różnorakie
strategie mające na celu umożliwienie wyjścia z bezdomności osobom nią
dotkniętym. Komponowane są one według wytycznych skupiających się na prewencji,
interwencji, integracji przeprowadzanych działań oraz pozyskiwaniu
wystarczającego finansowania programów.
Omawiane kraje skandynawskie (Norwegia, Szwecja, Dania) cechuje
wysoki poziom życia, bardzo niskie wskaźniki ubóstwa oraz duży nacisk na równość
społeczną. Mimo to, w żadnym z tych krajów nie ma zagwarantowanego w
konstytucji prawa do mieszkania. Niejasne są również sformułowania dotyczące
zobowiązań odpowiednich organów do pomocy w procesie wyjścia z bezdomności.
Wszystkie tego rodzaju gwarancje pojawiają się w ustawach dotyczących pomocy
społecznej. Sektor mieszkaniowy w tych krajach kształtowany jest przez rynek,
niewielki jest udział pomocy publicznej, co ma duży wpływ na zróżnicowanie w
opracowanych tam strategiach mających na celu pomoc w wychodzeniu z
bezdomności. Pod względem liczebności bezdomnych to najwięcej, zarówno w
wartościach bezwzględnych jak i w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, jest ich w
Szwecji (od 1.2-2 na 1000 mieszkańców), mniej w Norwegii (1.2) oraz Danii
(1.0). W porównaniu do tych krajów w wartościach względnych podobnie prezentuje
się Polska (ok. 1.1), natomiast tutaj mamy oczywiście do czynienia z największą
wartością bezwzględną sięgającą nawet 43 tysięcy osób w skali kraju, zgodnie z
szacunkami Ministerstwa Pracy. Podkreślić należy jednak, że wyższa względna
liczba osób bezdomnych w Szwecji może być związana z przyjętym tam „modelem
schodkowym” zastosowanym do zwalczania omawianego zjawiska.
Charakterystyczną rzeczą cechującą strategie krajów
skandynawskich jest fakt, że o ile ogólne wytyczne strategii dotyczących
wychodzenia z bezdomności opracowywane są na poziomie centralnym, to
realizowane są one przez samorządy, które mają stosunkowo dużą dowolność w
kwestii działań mających na celu wypełnianie wyznaczonych wyżej zamierzeń, w
związku z czym pełnią one kluczową rolę w efektywności walki z omawianym
zjawiskiem. Na poziomie rządowym określane są ogólne cele oraz finansowanie,
podczas gdy działania i efekty mają być przeprowadzane przez samorządy. Co
więcej, istotne jest to, że rząd nie tylko może wpływać na podejmowane
czynności w bardzo wąskim zakresie, ze względu na brak środków prawnych, lecz
również nie dysponuje żadnymi sankcjami w stosunku do jednostek, które nie
wypełniają powierzonych zadań, finansowanych przecież z góry. Pozwala to jednak
na dopasowanie działań do lokalnej charakterystyki problemu.
Najważniejszymi celami postawionymi w zakresie walki z
bezdomnością jest zlikwidowanie zjawiska nocowania na ulicy (Dania, Szwecja)
oraz zredukowanie czasu spędzanego w tymczasowym zakwaterowaniu do maksymalnie
3-4 miesięcy (Dania, Norwegia). Dużą wagę przywiązuje się również do problemu
eksmisji w strategiach szwedzkiej oraz norweskiej (wskazanie pożądanego progu
spadku liczby eksmisji jako 30%). Wszystkie trzy kraje dostrzegają, że ważnym
czynnikiem wpływających na liczbę bezdomnych jest zagadnienie poszukiwania
zakwaterowania przez osoby wychodzące z zakładów karnych oraz szpitali.
Zasadniczą różnicą
pomiędzy Szwecją, a Danią i Norwegią jest to, że w tym pierwszym kraju
wychodzenie z bezdomności ma się odbywać przy pomocy tzw. „modelu schodkowego”,
w pozostałych natomiast działania zbliżają się bardziej do modelu „housing
first”. Różnica między tymi programami polega na tym, że w przypadku pierwszego
odzyskiwanie dachu nad głową powinno rozpoczynać się od zwalczenia problemów
takich jak uzależnienia, natomiast w przypadku drugim priorytetem jest
mieszkanie, które to dopiero ma umożliwić walkę z pozostałymi problemami istniejącymi
wokół bezdomności. Ewaluacje strategii obranych przez Szwecję oraz Norwegię
wykazały, że podejmowane środki były w znacznej mierze nieskuteczne. W
pierwszym przypadku bardzo niewielka liczba bezdomnych osiągała najwyższy
szczebel w „modelu schodkowym”, w drugim natomiast regularnie wzrastała liczba
eksmisji, a jako główną przyczynę nieskuteczności podjętych poczynań wskazano
niewystarczającą ilość mieszkań przeznaczonych do dyspozycji samorządów.
Polska
idąc za przykładem wysoko rozwiniętych krajów europejskich przedsięwzięła w
ostatnich latach wiele działań mających na celu zredukowanie oraz zapobieganie
bezdomności. Mimo podjętych prób, kraj na chwilę obecną nie posiada zintegrowanej
strategii, która mogła by rozwiązać kwestię bezdomności, podczas gdy wszelkie istniejące
działania oraz inicjatywy dotykające tego problemu nie do końca radzą sobie z
jego rozwiązaniem. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak
skonsolidowania istniejących regulacji oraz programów w jedną strategię.
Dotychczasowymi inicjatywami rządowymi stworzonymi z myślą o pomocy osobą
dotkniętym bezdomnością były: Program Wspierający Powrót Osób Bezdomnych do
Społeczności oraz "Rządowy program wsparcia finansowego z Funduszu Dopłat
tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla
bezdomnych", wart wspomnienia jest również projekt Krajowego Programu Wychodzenia z Bezdomności
i Rozwoju Budownictwa Socjalnego 2009- 2015, który ostatecznie nie wszedł w
życie. Pierwszy wymienionych programów jest kluczowym instrumentem w polskiej
polityki społecznej wobec bezdomności. Realizowany on jest od roku 2000 przez
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Głównym celem tej inicjatywy jest
wzmocnienie oraz wspieranie ponadregionalnych organizacji w zapewnieniu pomocy
zarówno doraźnej jaki i interwencyjnej osobom bezdomnym. Instytucje te są istotnym elementem w
systemie walki ze zjawiskiem bezdomności, bowiem realizują one ponad 80% usług
w tym zakresie. Mimo istotnego wpływu na walkę z tym negatywnym zjawiskiem na
terenie Polski, Program Wspierający Powrót Osób Bezdomnych do Społeczności
posiada liczne wady. Zasadniczym defektem tej inicjatywy jest jej
rozmieszczenie w czasie. Według wytycznych program uruchamiany jest każdorazowo
w drugiej połowie danego roku, a projekty realizowane w jego zakresie trwają od
jednego do trzech miesięcy. Taki stan rzeczy uniemożliwia skuteczne wdrażanie długofalowych
założeń projektu, którymi są pomoc w wychodzeniu z bezdomności oraz integrację
zawodową i społeczną osób bezdomnych. Kolejną inicjatywą jest "Rządowy
program wsparcia finansowego z Funduszu Dopłat tworzenia lokali socjalnych,
mieszkań chronionych, noclegowni oraz domów dla bezdomnych". Jest to
jedyny w Polsce program z sektora polityki mieszkaniowej, który odnosi się do
zjawiska bezdomności. Zgodnie z tytułem projektu jego celem jest finansowanie
tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni oraz domów dla
bezdomnych na każdym szczeblu podziału administracyjnego kraju. Fundusze na
realizacje tej inicjatywy pochodzą z Banku Gospodarstwa Krajowego. Mimo, dużych
nakładów finansowych program nie przyniósł zakładanych efektów, liczba powstałych
lokali oraz miejsc noclegowych była znacznie niższa od prognozowanej. Poza
niską efektywnością, innymi wadami tego projektu są zawiłe procedury składania
wniosków, niewielki udział sektora pozarządowego oraz brak sprawozdań ilościowo
- jakościowych na temat jego realizacji. Ostatnią godną wspomnienia inicjatywą
wpisującą się w polską politykę społeczną w zakresie bezdomności jest Krajowy
Program Wychodzenia z Bezdomności i Rozwoju Budownictwa Socjalnego 2009- 2015.
Jest to dokument porządkujący istniejące składniki systemu pomocy bezdomnym.
Program złożony jest z sześciu priorytetów zatytułowanych kolejno:
"Rzeczywista statystyka osób bezdomnych", "Standaryzacja usług
pomocy społecznej wobec osób bezdomnych", "Standard pracy wobec osób
bezdomnych", "Edukacja oraz zatrudnienie socjalne osób
bezdomnych", "Programy aktywizacji zawodowo- społecznej w obiektach
budownictwa socjalnego oraz pracy socjalnej z osobami bezdomnymi" oraz
"Modyfikacja rozwiązań prawno - ekonomicznych systemu wsparcia finansowego
budownictwa socjalnego". Krajowy Program Wychodzenia z Bezdomności i
Rozwoju Budownictwa Socjalnego 2009- 2015 idąc za przykładem skandynawskich
praktyk podejmuje próbę połączenia różnych inicjatyw oraz polityk (tj.
społecznej, mieszkaniowej, zdrowotnej) tworząc przy tym jeden kierunek, dzięki
któremu zjawisko bezdomności może zostać zredukowane. Wadami tego programu jest
brak diagnozy oraz skali problemu bezdomności w Polsce, deficyt priorytetów
dzięki którym możliwe by było synchronizowanie współpracy międzysektorowej.
Analiza
istniejących inicjatyw rządowych, które nakierunkowane są na walkę z
bezdomnością pozwoliła zauważyć, iż polityka stosowana w tym zakresie przez
państwo Polskie jest niespójna i nieefektywna, natomiast powstające programy są
ze sobą nieskonsolidowane. Taki stan rzeczy nie pozwala na zredukowanie i
zapobieganie zjawiska bezdomności. Polsce mimo znaczących postępów w zakresie
walki z tym negatywnym zjawiskiem, nie udało się stworzyć zintegrowanej
strategii walki z bezdomnością. Jednak na podstawie istniejących inicjatyw
można już zaobserwować, iż kraj ten skłania swoje działania ku modelowi "housing first", który
ma na celu zapewnienie mieszkania osobą dotkniętym bezdomnością zanim zostaną
oni poddani procesowi zwalczania uzależnień czy też innych patologii. Można
przypuszczać, iż ma to związek z wcześniej wspomnianą niespójnością polityk
społecznych i mieszkaniowych, bowiem zastosowanie modelu "schodkowego"
wymagałoby większego zaangażowania opieki społecznej w realizację tego modelu.
Jednakowoż jak pokazały doświadczenia skandynawskie, skoordynowana strategia
oraz oparcie jej o wyżej opisane modele wychodzenia z bezdomności, nie
gwarantuje sukcesu w procesie redukcji i zapobiegania rozszerzania się zjawiska
bezdomności.
Pomimo
tego, że omawiane kraje skandynawskie nie zdołały osiągnąć satysfakcjonujących
rezultatów z zakresie walki z bezdomnością, to Polska wciąż odstaje od nich pod
względem integracji oraz implementacji różnych działań. Poprzez to, że przeprowadzone
kroki w przytoczonych krajach przyniosły niewielkie skutki, zauważyć można jak
bardzo złożonym problemem jest zjawisko bezdomności oraz jak wysokich środków
finansowych wymaga walka z nim.
Na podstawie:
· -
Benjaminsen L.,
Dyb E., The Effectiveness of Homeless Policies – Variations among the
Scandinavian Countries, w: European Journal of Homelessness, vol. 2, 2008.
· -
Olech
P., Polityka społeczna w Polsce a perspektywa ustanowienia krajowej
zintegrowanej strategii wobec problemu bezdomności – analiza istniejących
planów i programów, w: Problem bezdomności w Polsce – wybrane aspekty, red. M.
Dębski, 2010.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz