Klaudia Zyskowska
Na
podstawie: Raport o stanie miasta. Realizacja „Strategii Zintegrowanego Rozwoju
Łodzi 2020+”. Urząd Miasta Łodzi, Łódź 2013
Obecne
trendy demograficzne nie są dla Łodzi korzystne. Z roku na rok z miasta ubywa
mieszkańców, w ostatnich latach meldowało się tu o około 1,5 tys. osób mniej
niż wymeldowywało. W najtrudniejsze sytuacji znajduje się śródmieście –
dotychczas jedna z najbardziej zaniedbanych części metropolii zniechęcała
zarówno inwestorów jak i potencjalnych mieszkańców. Z kolei własne mieszkanie,
poza łatwością w odnalezieniu zatrudnienia, jest tym co przyciąga młodych
ludzi. Dlatego też władze Łodzi zdecydowały się aby część lokali spośród tych
objętych inicjatywą Mia100 kamienic została przekazana najzdolniejszym łódzkim
studentom.
Program adresowany jest
nie tylko do absolwentów, lecz także i do osób wciąż się kształcących. Nie
sprecyzowano jakie konkretne wymagania należy spełniać aby móc w ogóle wziąć
udział w projekcie. Wiadomo jednak, że aby otrzymać własne mieszkanie niezbędne
jest pomyślne przejście przez ustalone wcześniej procedury. Konieczne jest więc
posiadanie zaświadczenia o miejscu pracy, a także uzyskanie rekomendacji od
rektora macierzystej uczelni. Następnie skompletowany wniosek wraz z
załącznikami powinien zostać złożony w wydziale budynków i lokali Urzędu Miasta
Łodzi. Po upływie określonego terminu specjalnie powołana komisja mieszkaniowa rozpatruje
wszystkie napłynięte wnioski. Od drugiej edycji w posiedzeniach rady udział
biorą udział także przedstawiciele uczelni. Klucze do mieszkania zostaną przekazane tym
osobom, których podania komisja zaopiniuje pozytywnie. Po upływie pięciu lat,
na okres których zostanie podpisana umowa najmu, możliwe będzie wykupienie
użytkowanego dotąd mieszkania.
W
pierwszej edycji programu urząd miasta przydzielił zdolnym studentom dziesięć
mieszkań. W kolejnej – zakończonej wraz z końcem 2013 roku – oferta rozszerzyła
się o trzydzieści. Władze miasta przewidują, że w następnych latach w każdej z
organizowanych edycji zostanie zaoferowanych około pięćdziesięciu lokali.
Zainteresowanie jest ogromne. Młodzi
ludzie korzystają z akcji, gdyż jak dotąd niskie dochody
dyskwalifikowały ich w ubieganiu się o przyznanie lokum. Niesprzyjające było
posiadanie praw do dziedziczenia mieszkań po rodzicach bądź dziadkach.
Natomiast
sam program Mia100 kamienic zakłada remont około stu kamienic w centralnej
części Łodzi, co spowoduje przywrócenie życia obumierającemu śródmieściu,
dostarczy nowych zasobów mieszkaniowych oraz podniesie standard życia.
Przedsięwzięcie ma oczywiście podstawy prawne chroniące lokatorów
zamieszkujących kamienice objęte projektem. Wybór każdego budynku poddanego
projektowi Mia100 kamienic jest przemyślany i umotywowany dobrem ogółu
mieszkańców, co za tym idzie dzięki współpracy z mieszkańcami danej kamienicy.
Wyjątkowo dużą skalę przedsięwzięcia udowadniają dane liczbowe przedstawiające
dotychczasowe sukcesy. Do końca roku 2012 zainwestowano w projekt około 50 mln
złotych, a przeciętny koszt remontu jednej kamienicy według danych Urzędu
Miasta Łodzi wynosi 1 798 250zł. Dzięki tym danym można wyliczyć, że
orientacyjny budżet całego projektu sięgnie około 180 mln złotych.
Wydaje się więc,
że inicjatywa będzie szczególnie korzystna biorąc pod uwagę ulokowanie lepiej
wykształconej ludności w zdegradowanej dzielnicy. Ta część miasta dzięki
odpowiednim zabiegom rewitalizacyjnym oraz inicjatywie Mia100 kamienic powoli
odzyskuje swój dawny blask. Poza tym należy podkreślić, iż prawidłowo przeprowadzony proces rewitalizacji
nie odnosi się jedynie do zmian materialnych, ale porusza również zaistniałe w
przestrzeni miasta problemy społeczne. Podnosząc jakość życia zubożałych i
zdegradowanych, a nawet patologicznych obszarów rewitalizacja umożliwia nowe
szanse rozwoju społeczeństwa. Rewitalizacja ma charakter wielopłaszczyznowy,
ponieważ prócz zmian urbanistyczno- architektonicznych oraz funkcjonalnych,
podnosi jakość życia mieszkańców zapewniając im zaspokojenie potrzeb
mieszkaniowych, usługowych i kulturalnych. W związku z powyższym możemy uznać,
że rewitalizacja ma charakter przestrzenny, gospodarczy, społeczny, a także i
kulturowy. Jest zatem procesem długofalowym mogącym długotrwale wpływać i
zmieniać społeczeństwo. Kolejnym elementem metamorfozy rewitalizacji jest
aspekt społeczny. Kryzys wynikający ze zlikwidowania ogromnej ilości miejsc
pracy, niskie kalifikacje, a także mała elastyczność na zmianę zawodu byłych pracowników
doprowadziła do gwałtownego spadku
jakości życia oraz szerzenia się biedy rodzącej liczne patologie. Skutkiem
narastających problemów był spadek poczucia bezpieczeństwa mieszkańców
łódzkiego śródmieścia. Część osób o wyższym statusie społecznym postanowiła
opuścić te obszary w poszukiwaniu lepszej jakości życia, jednak większa cześć
została pozbawiona jakichkolwiek perspektyw na lepszą przyszłość. Dostrzegalne
jest tu zjawisko polaryzacji społeczeństwa, czyli procesu rozwarstwiania się
społeczeństwa na dwie przeciwstawne grupy o całkowicie odmiennej pozycji,
poglądach oraz majętności.
Działania miasta
zmierzające do ożywienia śródmieścia przy jednoczesnym przeciwdziałaniu
migracji młodych ludzi wydają się słuszne. Z biegiem czasu okaże się jaka była
skuteczność opisywanych zabiegów.
Literatura:
Wojnarowska A, Rewitalizacja zdegradowanych obszarów
miejskich : przykłady praktyczne, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011
Raport o stanie
miasta. Realizacja „Strategii Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+”. Urząd Miasta
Łodzi, Łódź 2013
Skalski K.(red.), O budowie metod rewitalizacji w Polsce -
aspekty wybrane, Kraków 2010
Uproszczony lokalny program
rewitalizacji wybranych terenów Śródmiejskich oraz po-fabrycznych Łodzi na lata
2004-2013
Markowski M., b.r., 30 mieszkań dla młodych zdolnych.
Żeby zostali w Łodzi. [online],
[o6.06.2014],http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,14907217,30_mieszkan_dla_mlodych_zdolnych__Zeby_zostali_w_Lodzi.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz