Od strony podażowej interwencja władz
publicznych w rynek nieruchomości pojawiła się we Francji pod koniec XIX w. i
polegała na budowie mieszkań o obniżonym czynszu, których budowa była
finansowana ze środków publicznych, zarządzanych przez instytucje non – profit.
Działania te miały związek z postępującą industrializacją i urbanizacją kraju
oraz z lewicowymi poglądami robotników. Obecnie system organizacji budujących i
zarządzających mieszkaniami o umiarkowanych czynszach (mieszkaniami typu HLM –
fr. Habitation à Loyer Modéré) składa się z dwóch grup
podmiotów – instytucji HLM oraz spółek d’économie
mixte (SEM) [1].
Organizacje HLM to podmioty o różnych formach
prawnych utworzone przez państwo lub o statusie instytucji HLM nadanym przez
państwo. Wśród nich wyróżnia się spółki akcyjne, zakłady publiczne powiązane z
gminami, instytucje o charakterze kredytowym oraz (rzadziej) spółdzielnie.
Około 800 istniejących we Francji [2] organizacji HLM ma za zadanie: budowanie,
zarządzanie mieszkaniami w budownictwie społecznym, kupowanie mieszkań na ten
cel, wynajem tych mieszkań oraz wpieranie osób nabywających na własność
mieszkanie w ramach pomocy państwa. Organizacje HLM są dofinansowywane przez
państwo, mogą korzystać z preferencyjnych pożyczek, ulg podatkowych oraz dotacji
władz lokalnych [1].
Spółki d’économie mixte (SEM) są to spółki o mniejszym znaczeniu niż HLM.
Ich akcjonariuszami są władze samorządowe lub ich zrzeszenia. Podobnie jak
instytucje HLM korzystają z pomocy państwa.
Powstawanie nowych mieszkań typu HLM oraz ciągły
rozwój instytucji HLM jest wspierany również przez francuskie prawo. W związku
z brakiem zainteresowania lub opieszałością niektórych gmin w kwestii
budownictwa społecznego, władze centralne za pomocą rozwiązań sankcjonujących
starały się je (gminy) „zachęcić” do współpracy. Na mocy ustawy o orientacji na
rzecz miasta z 1991r. wprowadzono sankcje dla miast znajdujących się w
aglomeracjach większych niż 200tys. mieszkańców, które nie posiadały co
najmniej 20% mieszkań społecznych w zasobie pierwszych mieszkań. W 2000r. na
mocy ustawy o solidarności i renowacji miejskiej ewentualne sankcje rozszerzono
na wszystkie francuskie gminy przekraczające 3,5tys. mieszańców. W przypadku
nieprzestrzegania tego prawa gminie grozi kara finansowa lub odgórne podpisanie
w imieniu gminy (przez prefekta) umowy z organizacją budującą mieszkania
społeczne. [1]
Gminy oczywiście zostały wyposażone
w kompetencje urbanistyczne pomagające wpłynąć na lokalne budownictwo
mieszkaniowe, takie jak wydawanie pozwoleń na budowę oraz warunków zabudowy. O
rezultatach tego typu regulacji prawnych (dotyczy to tak obowiązku posiadania
przez giny w swoich zasobach 20% mieszkań społecznych jak i wymienionych powyżej
kompetencji urbanistycznych) można przeczytać w artykule Marka Wielgo pt. „Francuski
patent na mieszkania socjalne”[3]. Autor przytacza w nim przykłady miejscowości
Boulogne-Billancourt gdzie na nowowybudowanych osiedlach apartamentowców, w
których ceny wynoszą nawet 8 tys. euro za m kw., dolne kondygnacje zajmują „lokatorzy
socjalni” oraz miasteczka Villeneuve-le-Roi gdzie również na nowopowstałym
osiedlu wybudowano mieszkania społeczne, tym razem w osobnych budynkach (co
ważne, nieodbiegających pod względem architektury od innych). Mieszkania te powstały,
ponieważ takie warunki deweloperom postawiły gminy.
Porównując zaangażowanie państwa w
kwestię budowy mieszkań „o umiarkowanych czynszach” we Francji i w Polsce można
poczuć zdecydowany niedosyt. Ilość mieszkań socjalnych oraz komunalnych
wybudowanych w ciągu ostatnich lat w Polsce jest niemal niezauważalna przy
skali istniejących potrzeb. Odpowiedzią na nie miało być min. powołanie towarzystw
budownictwa społecznego (TBS), jednak jak się okazało czynsze w TBS-ach po
uwzględnieniu rat kredytów zaciągniętych na ich wybudowanie często równały się
z cenami rynkowymi a nawet je przewyższały. Ostatnim „rządowym” projektem
budowy mieszkań czynszowych jest program „Fundusz Mieszkań na Wynajem” –
komercyjna inicjatywa Banku Gospodarstwa Krajowego. Jako, że fundusz działa
stosunkowo krótko trudno jest obiektywnie ocenić jego przydatność dla polskiego
mieszkalnictwa, choć pojawiają się już głosy, że czynsze w pierwszych oddanych
lokalach (podobnie jak w przypadku niektórych TBS-ów) potrafią być wyższe od
rynkowych [5].
Źródła:
[1]Zubrzycka-Czarnecka
A., 2011, „Polityka mieszkaniowa we Francji na przełomie XX i XXI wieku”
[2]http://www.union-habitat.org/l-union-sociale-pour-l-habitat/qui-sommes-nous%C2%A0
(dostęp z dn. 14.12.2015r.)
[3]http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15833181,Francuski_patent_na_mieszkania_socjalne.html?disableRedirects=true
(dostęp z dn. 12.12.2015r.)
[4]http://wyborcza.pl/1,97654,18583830,mieszkania-czynszowe-i-tbs.html
(dostęp z dn. 14.12.2015r.)
[5]
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17218253,BGK_wynajmuje__Oferta_rozczarowuje__podobna_do_rynkowej.html#ixzz3OJ9vTJ2z
(dostęp z dn. 14.12.2015r.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz